V rámci výuky slohu v českém jazyce jsme se žáky 5. třídy pracovali s tzv. myšlenkovou mapou.
Myšlenková mapa (někdy také mentální mapa) je grafické uspořádání klíčových slov, doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti. Může být využívána například k učení, plánování nebo řešení problémů.
Myšlenkové mapy jsou prezentovány jako „nejlepší pomůcka pro přemýšlení“. Mezi hlavní výhody myšlenkových map patří především fakt, že se díky nim lépe učíme a více si pamatujeme. Jasně zachycují podrobnosti jako celek, tím umožní mozku vnímat danou problematiku komplexně. A to hlavní na závěr – myšlenkové mapy mozek jednoduše baví.
V tomto povánočním období, kdy jsme si společně hodně povídali a vzpomínali, využili jsme právě jednoduchou myšlenkovou mapu ke zhodnocení a shrnutí našich zážitků během Štědrého dne a vánočních svátků.
Z našich informací a poznatků jsme sestavili malou statistiku:
Cítil(a) jsem vůně – perníku, cukroví, vanilky, skořice, stromečku, mandarinky, bramborového salátu, smažené ryby, čokolády, zapálené svíčky a prskavky…
Slyšel(a) jsem – zvonečky, koledy, prskání prskavek, cinkání rolniček…
Přišel/Přišla se na mě podívat – dědeček, babička, teta, Ježíšek, maminka, tatínek, strejda, brácha…
Viděl(a) jsem – světýlka, balicí papír, velký dárek, prskavky, ozdobený stromeček, radost celé rodiny, hodně dárků, úsměvy…
Chtěl(a) jsem ochutnat – perníčky, řízek a bramborový salát, cukroví, lososa, kapří polévku, skořici, kapra, ořechy, marcipán, mandle, vanilkový rohlíček, vánočku…
Překvapilo mě – mnoho dárků, veliké lego, všechno!, nový počítač, kvadrokoptéra, hodně radosti, dárek, který jsem si myslela, že nedostanu…
Na základě těchto vzpomínek lze usuzovat, že Vánoce jsme všichni prožili s radostí, v rodinném kruhu, tak jak to má být.
zpracovala Jana Zatloukalová, třídní učitelka
—————